The Rise of Radio

So far we have only talked about newspapers. 
A year before the outbreak of the Second World War, Wickham Steed, a former editor of The Times, wrote that 

“The advent of wireless broadcasting, the broadcasting of news and views, is one of the most wholesome influences that could possibly have come into our public life…in the long run, it may help to save the press from some of the evils and dangers which now best honest journalism”

Today we will learn about

· How radio news was born and how it developed to be, by the end of WWII, at least as important as newspapers.
· The origins of the BBC

· How newspapers feared its commercial impact and sought to restrict its impact

· The importance of the General Strike of 1926 in establishing the BBC’s usefulness as a news provider

· Why radio news changed the content of newspapers.  
Print, the technology first developed during the Renaissance, had an extended period of hegemony. As a medium for the communication of news, it was not seriously challenged until shortly before the Second World War. It was not challenged at all until the 1920s.

Wireless technology’s equivalent of Johannes Gutenberg came from the land that inspired the renaissance, Italy. But when Guglielmo Marconi first demonstrated his radio technology in the second half of the final decade of the nineteenth century, it was widely perceived as a novelty. 

Assorted DIY fiends, amateur scientists and techno-nerds found the idea of communication by radio wave intriguing. But they were more interested in the technical means of transmission – i.e. the machinery – than in the messages it might be used to convey. 
Such people obtained the necessary Post Office licences so they could experiment with the machinery for sending signals. Early practical applications included the use of radio by shipping companies to keep their vessels in touch with the shore. 

The sinking of the Titanic in April 1912 proved a powerful advertisement for the usefulness of radio. Titanic was fitted with the best wireless equipment of the day – a Marconi transmitter with a guaranteed range of 250 miles under any weather conditions, and a maximum range of 400 miles.
If you inspect pictures of the Titanic you can see the large and cumbersome wire antenna strung between its masts. The doomed ship’s wireless operator, Jack Phillips and his assistant, Harold Bride, used their Morse code key to tap out SOS messages that were received by another ship, the Carpathia, which saved the lives of the 705 Titanic passengers who survived the sinking.

The last message they sent was "We are sinking fast, passengers being put into boats." Sadly Titanic carried lifeboats for only half its passenger complement. This – not the collision with the iceberg – is why so many died. The North Atlantic in April is cold enough to induce hypothermia after the briefest immersion. Passengers who jumped into the sea in lifejackets after failing to find room in the boats stood little chance.   Both the radio operators got off the ship. Phillips died in a lifeboat after being pulled from the water. Harold Bride survived. 

The value of the Titanic’s radio transmitter was instantly apparent to governments on both sides of the Atlantic. Soon passenger ships were required to carry radio equipment. The military spotted the usefulness of the new technology as well. So, when the First World War began, the use of radio technology in the UK was limited to military purposes only.
America spotted its potential earlier. An early broadcast from the New York Metropolitan Opera took place in January 1910, transmitting the voice of the Italian tenor Enrico Caruso direct from the stage to the few New Yorkers who had radio receivers.  
But the sinking of the Titanic played its part in American radio history too. A department store owner called John Wanamaker had installed wireless stations in his New York and Philadelphia stores, hoping that customers drawn to watch the messages come in would stay to shop. In 1912, he hired a young man called David Sarnoff to operate the New York station.
Sarnoff was on duty when the Titanic went down and he picked up faint messages from the Carpathia reporting the disaster and the Carpathia’s efforts to rescue survivors.  From his listening post atop the Wanamaker department store he spent the next seventy-two hours, relaying news of the sinking.
He later explained that: 

It seemed that the whole anxious world was attached by my earphones…. I sat for hours -- listening…We began to get the names of some of those who were known to have gone down. This was heartbreaking in its finality, a death-knell to hope. I passed the information on to a sorrowing world…
It was the first effective use of radio as a news medium.  Sarnoff did not transmit the information himself. He passed it to newspaper reporters. But his role in communicating it seized the imagination of American listeners and investors. When the First World War ended, radio began to grow in the US market.

RCA – the Radio Corporation of America – was set up in 1919. The first broadcast news station was set up in August 1920 in Detroit, Michigan. This was 8MK, so named by the United States Department of Commerce – which allocated transmission licences according to designated Radio Inspection Districts. 8 simply meant that the station was in the eighth district. M identified the type of licence awarded – which in this case was an amateur transmission licence. 

That was slightly misleading because this was an entirely commercial idea. 8MK was sponsored by a newspaper, the Detroit News. It came on air transmitting the results of the 1920 presidential primary elections which pitted Messrs Harding, Johnson and Hoover against each other for the Republican nomination and saw Messrs Cox and McAdoo contest the Democratic version.

Warren G. Harding and James M.Cox won the contests and faced each other in the Presidential Election of November 1920. The Republican won a landslide victory by 60.3% of the vote to Cox’s 34.1%. It was the largest winning margin since 1820 and it has not been beaten since. 

It was also a first for radio news – the newly launched KDKA station in Pittsburgh, Pennsylvania, broadcast the results of the election on its first night on air – thus establishing for the first time the link between broadcast news and democratic politics with which we are still so familiar today. 

In October 1921 – ten months before Britain got its first radio news - another American station, WJZ in Newark, New Jersey established another radio tradition that is still going strong today. It announced its arrival on the airwaves by transmitting live commentary on the baseball World Series game between the New York Giants and the New York Yankees. 

America went radio crazy and stations were launched in cities across the land. Many of them were owned by newspapers. The logic was still that of the newspaper era. Proprietors thought radio news services could be used to promote the printed version. They used wireless news bulletins – compiled from newspaper and wire service copy – as teasers for the “full story” which listeners were invited to purchase in the ‘paper. 

Britain’s first attempt at radio broadcasting for public consumption was also launched by a newspaper proprietor. In June 1920 the news editor of the Daily Mail persuaded Lord Northcliffe to sponsor a transmission of Dame Nellie Melba - the Australian soprano superstar and Kylie Minogue of her day – singing in Chelmsford. Nellie’s voice could be heard across Europe – and the broadcast was relentlessly promoted in the pages of the Daily Mail.

It began with a “long silvery trill” and ended – as public performances of the era had to – with a rendition of the national anthem, then, of course, God Save the King not God Save the Queen. 

Two years later the Mail rented a radio transmitter in Holland and briefly broadcast the first radio service for British listeners. It did not last long – but I find it amusing that a newspaper as critical of the modern BBC as the Mail has become under its present editor, Paul Dacre, was the Corporation’s direct predecessor. Lord Northcliffe might have become the father of British broadcasting as well as the father of mass market journalism – but the government had other plans.
Plans that would lead to the establishment of a monopoly broadcaster: the BBC

We know the BBC as a publicly funded behemoth. Paid for the licence payer and kept independent of government by a combination of its Royal Charter and its unique system of regulation by the BBC Trust and Ofcom.

To us it is a very British institution – a compromise between market and state which ought not to work, but somehow does. In the words of Hilda Matheson, the first head of the BBC Talks Department, writing in 1933 the BBC is:

“wholly in keeping with the British constitution, and (she reflected just eleven years after its birth) it is more and more common to find it quoted as a possible model for the management of other national services for which private control and direct state management are equally unsuitable.”

 Ideologues of right and left criticise it – the former because they believe it should be privatised, the latter because they want it to do the state’s bidding – at least when they are in power. But it is broadly appreciated and trusted at home and admired abroad – particularly by educated Americans who regret that they do not have a similar public-service broadcaster (PBS?).

Andrew Marr reflects in My Trade that the BBC worked because:

“The political parties all understood that if the government of the day was allowed to interfere in the everyday agenda of broadcasting, the party in power could simply manipulate (it) to help keep itself in office. Since, under the British Party system, almost everyone had some hope of belonging to the party in power, but also expected to be out of power too, at other times, this hands-off deal was in every party’s longer-term interest.”

BUT I’m jumping ahead: the BBC was not born as the precious hybrid we know and love. Its origins lie in the British Broadcasting Company (note NOT Corporation) – a commercial conglomerate set up in 1922 by a group of electro-technical companies including Marconi, Metropolitan Vickers, GEC and Western Electric.

These partners were not particularly interested in radio as a way of transmitting news. To them content was of ancillary importance i.e. it mattered only to the extent that it might encourage people to buy radio sets. They made radios and wanted to sell millions of them.  Obviously, people were only going to buy them if radios made it possible to listen to something interesting.
At the same time that the commercial radio manufacturers recognised the need for broadcasts, the government was getting worried about the spread of ‘experimental’ radio stations – many of them backed by commercial interests. 

The Post Office – which was then, and for many years to come, the government agency responsible for regulating telecommunications – did not like untidiness. It proposed replacing the competing stations with one nationwide network. 
It was, as Peter Eckersley, an early BBC employee, observed “an expedient solution to a technical problem.”  

At this stage there was no suggestion that the company should be state owned. The Post Office granted this first national radio licence to the aforementioned British Broadcasting Company. Its managing director was a Scottish Calvinist with a mission: John Reith, whose name would come to be and remains synonymous with the identity and mission the BBC has created for itself.    

The BBC Reith set up had initial transmission bases in London, Manchester and Birmingham. Despite Lord Rothermere’s early interest in radio, newspapers did not object to it. They had no reason to. It was not allowed to take on-air advertising and the question of whether it should broadcast news was reserved by the government for “separate consideration.”

In her essay, “All the News that’s fit to broadcast: the popular press versus the BBC 1922-1945,” Sian Nicholas writes that:

“Once on-air advertising was ruled out as a source of BBC revenue, newspapers (which had feared new competition for the advertising revenue on which their profits depended) praised the creation of the BBC as a sensible, very British, means of circumventing the chaos and encroaching commercialisation of US broadcasting.”

British snobbery about the American media is not new. 

But the idea of the new company as a neat and uncontroversial solution to the twin problems of how to sell radios and how to allocate broadcast spectrum in a manner that would enable people to get clear signals reckoned without John Reith’s personality.

Curran and Seaton write that:

“The British Broadcasting Company was set up as a business. Reith turned it into a crusade.”

He did – and his role in the BBC’s development as a national institution is important. But Curran and Seaton also point out that the First World War had left a legacy of tolerance for state intervention. In the early 1920s civil servants who had worked in wartime to create national systems of welfare, fuel and food distribution – as well as military conscription – retained fondness for the principle of public provision.
This – as well as Reith’s messianic ambition to provide a certain kind of service to the nation – may well have played some part in ensuring that the privately owned British Broadcasting Company was turned into the publicly owned and financed British Broadcasting Corporation within four years of its creation. But Reith does deserve credit.

AJP Taylor, the great historian described him as a man who used “the brute force of a monopoly to stamp Christian morality on the British people.”

To achieve that ambition he needed the BBC to be powerful. One way in which he made it so was through the development of radio as a provider of news. To begin with it was not easy.

You will recall that during the development of newspapers the most powerful hostility to their success came from members of the ruling establishment who feared that they would be used to spread seditious opinion. The birth of radio journalism inspired a different sort of fear from a different direction.

Government was keen to establish a national broadcaster. Newspaper proprietors were less enthusiastic. They feared radio’s potential as a competitor. Similar fears were expressed by powerful people in the music and entertainment industries. They feared people would stop going to concert halls and theatres if radio brought entertainment into their homes.   

These fears are ironic considering radio’s power as a propaganda tool in the 1930s and beyond. But they were bluntly expressed in 1922. 

In November 1922 the Newspaper Proprietors Association and the Newspaper Society together with the four major British news agencies – Reuters, the Press Association, Central News and the Exchange Telegraph Company) – entered into an agreement with the BBC which was designed to neuter it competitively.

The deal – sanctioned by the Post Office – forbade the BBC from acting as an independent news provider. It would be allowed to broadcast news just once per day – and all of that news would be provided by existing agencies. 

Reuters –as the leading agency – was contracted to provide a daily news summary of between 1200 and 2000 words for broadcast by the BBC. The price was £4000 per year but it was pegged to a sliding scale of listeners. The BBC would pay more if the service proved popular. 

BBC Chairman Sir William Noble summarised the purpose of the agreement by telling the Times that the broadcaster had no desire to, “usurp the legitimate functions of the press,” indeed, he added, “we want to act in such a way that broadcasting may become an incentive to the public to buy more newspapers.”
Shortly after the agency service was agreed an even more restrictive policy followed. Newspapers recognised the potential immediacy of radio – and nothing alarmed them more than the possibility that the BBC might learn to tell listeners about events before newspapers could print stories about them. So, in order to safeguard newspaper sales, the BBC agreed not to broadcast any news at all before 7pm in the evening.

A few provisional news bulletins had been transmitted at earlier times in the first months of the BBC’s existence. The new regime began on 23 December 1922 when the BBC dutifully broadcast its solitary daily news bulletin at 7pm. 
In January 1923 its obligation to limit news coverage in this way was enshrined in its licence – the predecessor of the BBC charter – and was reinforced by an additional clause guaranteeing that if the BBC strayed from the terms of its agreement it would be liable to be sued for damages by the newspaper industry.

John Reith recognised almost immediately that the agreement limited the BBC’s ability to appeal to a wide audience. He began to argue that listeners were entitled to expect more. The Newspaper Proprietors Association and the news agencies dug in their heels. In their evidence to the Sykes Committee – established under Sir Frederick Sykes to report on the possible future organisation, finance and administration of a broadcasting system and which reported to Parliament in 1923 – the representatives of the newspaper industry insisted:
“It is wrong in principle that any telegraphic corporation or other carrying system should engage in the business of collecting news and supplying it to the public. The news agencies spend very large sums in the collection and distribution of news, and they urge with justice that it would not be in the public interest that the broadcasting system…should be allowed to publish news otherwise from authoritative and responsible sources of information” (Quoted by Sian Nicholas in Northcliffe’s Legacy P 125)

The Sykes report was cautious about extending the BBC’s remit, but it did conclude that broadcasting may have “social and political possibilities as great as any technical achievement of our generation.” And Reith did win a very slight extension of what the BBC was permitted to do. 

In 1924 a new ‘Memorandum of Agreement’ between the newspaper industry and the BBC allowed it to broadcast news items ‘which do not interfere with newspaper reports.’ The press representatives were particularly concerned to make sure radio did not start covering sport – an area in which their coverage sold millions of newspapers each week.

By 1925 – in its submission to the Crawford Committee which recommended the conversion of the BBC from private Company to public trust, a recommendation that was accepted and took effect in 1927 when the broadcaster’s tile changed to British Broadcasting Corporation -   the newspaper industry was quite adamant that broadcasting must be prevented from extending its influence.

Only one maverick, Hamilton Fyfe, the editor of the Daily Herald, stood out from the crowd. He told the committee that radio would inevitably overtake print as the primary medium for communicating information. He thought this would be good for newspapers – they would become organs of intelligent comment, analysis and opinion (which was what they were supposed to be) while radio would fulfil the role of telling listeners the basic news.

Fyfe also observed that “I suppose, within a short time, we shall all carry earphones about with us and be able to pick up messages wherever we may happen to be.”
Technology did not leap ahead quite that fast. But a national crisis gave the BBC a chance to show how enormously useful it could be as a news provider: the General Strike of 1926.
The General Strike began in the coalfields when, with exports falling and domestic demand inadequate, mine owners proposed a wage cut to balance their books. The Mineworker’s Federation of Great Britain – predecessor of the once mighty NUM – rejected this. In May 1926 the dispute saw a million miners locked out of the pits and an immediate threat of retaliation by the TUC which promised to bring another 2.5 million workers in other industries out on strike in support of the miners. 

Such sympathy action is illegal these days. In 1926 it had the potential to turn an industrial dispute into something that looked, to frightened members of the establishment, alarmingly like a revolution. For government ministers such as Winston Churchill, then Chancellor of the Exchequer, the issue was stark – who should govern Britain: the elected House of Commons or militant workers with no broad democratic mandate?  

The Conservative Government under Stanley Baldwin was determined not to be bullied by organised labour. Sir William Joynson-Hicks, the Home Secretary, put troops on alert and swore in special constables to protect law and order. Among the emergency powers sought by ministers was the power to print an emergency newspaper – setting out the government’s view of the dispute. Churchill told the proprietors of national newspapers that he expected their help, insisting that “Something must be done to prevent alarming news from being spread about and there is no reason why it should not be done as well as possible”  

With much normal newspaper journalism, printing and distribution disrupted by sympathy strike action among print workers, drivers and railway personnel the Government launched its own newspaper – The British Gazette.

The British Gazette first appeared on Wed. May 5, 1926. It was printed on the presses of the Conservative Morning Post.   Winston Churchill, a former war correspondent during the Boer War, guided its editorial line – and often interfered in the printing process as well, although he did not properly understand how it worked. 

Stories in the first edition included an explanation of the “Real Meaning of the Strike” and a prominent front page explanation that the real choice facing the country was between “The Constitution or a Soviet.”

Faced with such overt bias – funded by the taxpayer – the TUC responded with its own propaganda sheet, the British Worker, which was produced using the newsprint and facilities of the left-wing Daily Herald.

(We’ll talk about the role of the newspaper industry during the strike in our next seminar.  In preparation please read the chapter entitled the General Strike – Pp 214 -232 of Five Hundred Years of the Press by Dennis Griffiths).   
In news terms, the consequence of the General Strike was that for nine days in May 1926 many independent newspapers stopped printing entirely. Those that continued were limited in size and had could not reach their normal readers. Even the British Gazette and British Worker were hampered by the standstill which paralysed industry. The BBC –still at that stage a company though it knew it was to become a corporation – faced a first challenge.

According to the official history of the BBC

“…the existence of a national broadcaster during an emergency was something new, both for the fledgling broadcasting service and the government.”  
Winston Churchill knew it. He had his pet newspaper, but he could see that radio was a more immediate and versatile medium with a genuine national reach that could not be restricted by striking print workers or railway men. He lobbied the Prime Minister strenuously, demanding that he commandeer the BBC and place it under government control. 

John Reith, at this point only 37 years old and essentially inventing the BBC’s principles as he went along, argued back, forcibly, that state control would ruin the BBC by destroying any possibility that the public would perceive it as independent and impartial. It would be stigmatised as a propaganda tool. 
Baldwin stalled before deciding on May 11, the day before the strike ended, that the BBC should remain independent. Churchill is reported to have complained that “It was monstrous not to use such an instrument to the best possible advantage.” 
In the BBC version of its own history Reith gets great credit for winning this battle. In the chapter on the General Strike the corporation’s in-house historians record that:

“…it is a tribute to his acumen and persuasiveness that it was he, and not the political heavyweight (Churchill) who won.”

That is slightly too generous for two reasons:

1. Because the BBC did not remain entirely neutral during the General Strike.

2.  Because Reith’s desire for independence probably owed as much to his broad contempt for politics in general as for any instinctive affection for democracy. 

To be fair to BBC historians they acknowledge the first point. The online version of the corporation’s conduct records that:

The BBC bulletins reported, without comment, all sides in the dispute, including the TUC and other union leaders. But John Reith, the Director General, was not a free agent. His efforts to arrange a broadcast by the opposition Labour Party were vetoed by the government and he had to refuse a request to allow a representative Labour or Trade Union leader to put the case for the miners and other workers. He even turned down a direct request from the Labour leader Ramsay MacDonald who wanted to deliver a talk. The government had appointed a link man between Downing Street and the BBC, the deputy chief civil commissioner J. C. C. Davidson. It was Davidson who objected to MacDonald broadcasting, though Reith believed Churchill was behind the objections. 

Ramsay MacDonald did not take his rejection well. He complained that the BBC was “biased” and was “misleading the public” and other Labour Party figures were just as critical. Philip Snowden, the former Labour Chancellor of the Exchequer, was one of those who wrote to the Radio Times to complain. 
There is also evidence that Reith helped to write some of Baldwin’s broadcast speeches to the nation – in which strikers were cast not just as opponents of the Conservative Party, but as dangerous revolutionaries opposed to the parliamentary system.    
But if the General Strike did not prove that the BBC was a perfect agent of pure, impartial news, beholden to nobody and ferociously proud of its independence, it certainly established the value of radio news.  
The BBC was allowed to expand its news coverage during the strike. While it continued, the rules limiting news broadcasts were eased – and for the first time BBC staff were allowed to go out and gather news themselves. Transport was arranged to get key members of staff to work and, because of fears that the strikers might take direct action against the BBC; a protection squad was stationed at its transmitting station at Daventry.
The BBC history records that: 

“So influential did the BBC become that its reports were sometimes copied down and distributed by enterprising listeners, with crowds gathering round radio shops to hear the latest developments. Even those traditional bastions against change, London’s gentlemen’s clubs, bought receivers of their own.” 
It goes on to say: 

Reith kept the BBC out of government hands. He admitted to his staff that he regretted the lack of TUC and Labour voices on the airwaves, but by keeping the BBC independent he safeguarded the provision of impartial news and established public confidence in the new broadcaster. After the strike ended, the BBC’s Programme Correspondence Department analysed the reaction to the coverage. Some 3,696 people complimented the BBC; 176 were critical. 

The BBC had created a place for itself in national life.” 

The Prime Minister, Stanley Baldwin, observed that the General Strike gave the BBC a big chance to showcase what it could do. He concluded that “The power of broadcasting triumphantly showed itself in a searching test.”
The history of Reuters, one of the agencies upon which the BBC had depended for news copy before the General Strike, puts the significance of the event in a proper context:

“The general strike of 1926 had given a great boost to the aspirations of the BBC. Few newspapers had appeared during the strike, and the first news of its starting and ending came from the BBC. All restrictions upon the times of news bulletins were temporarily relaxed. The BBC organised an emergency newsroom, and gathered its own material for the first time. Afterwards it pressed for the right to edit the news supplied by the agencies.”

“In the BBC mind” wrote Valentine Harvey, the broadcasting editor of Reuters a few years after the end of the strike “the Agencies are no longer ‘the news’ but merely contributors to a BBC news service.”

Mr Harvey was right. After 1926 the BBC grew steadily. 
It began to cover sport – instituting broadcast coverage of events such as the Five Nations Rugby, the Grand National, the FA Cup Final and the Oxford versus Cambridge Boat Race.

It established close relations with Buckingham Palace and made a name for itself as a purveyor of accurate news about the Royal Family (though it, in common with newspapers, it ignored the relationship between Edward VIII and Mrs Simpson until shortly before it culminated in the abdication crisis of 1936)
Newspapers complained that BBC broadcasts of sporting events and sports results were killing evening papers. They complained that BBC News was stilted, dull and lacking in the human interest and glamour in which they specialised. They remained wary of radio as a commercial competitor.
BUT – radio did not damage newspaper circulations. From 1926 onwards the BBC established a reputation for immediacy and authority. Radio listening and radio ownership expanded massively – but so did newspaper circulations. 
The real impact on newspapers was on their content – not their commercial value. With the BBC delivering a reliable service of straight news, popular papers turned towards human-interest stories about sport, crime sex and show business – very much the agenda they follow today in fact. 

Meanwhile the quality newspapers exploited the BBC’s prowess as a broadcaster of serious news to attack the values of the popular titles -and the power of their owners. 

Speaking to the Institute of Journalists in 1937 the BBC’s Director of Public Relations, Sir Stephen Tallents, said: 
“The British broadcast news service is the ally of responsible journalism everywhere…a newspaper with a private axe to grind cannot now invent or suppress news so easily as it could before wireless came.”

You know what the former Times editor Wickham Steed thought - I began my lecture with is view about the impact of broadcast news. The Second World War would make it still more important and influential….

NB: Read All the News that’s fit to Broadcast: the Popular Press versus the BBC, 1922-1945 in Northcliffe’s Legacy Aspects of the British Popular Press 1896 to 1996. It is available in the library and electronically.    

,.

